Læserbrev

Folkebladet. Den hæftede avis

Annonce

Læserbrev: Kære Folkeblad. Som daglig læser af avisen er jeg, og sikkert mange andre læsere med mig, irriteret over, at indlægget ”Danmark” altid er indhæftet i avisen. Det, at i ødelægger en spændende artikel ved dette tossede påhit at indhæftet ”Danmark” det er da fjollet og irriterende.

I kan jo godt indlægge med tillægget ”Erhverv”. Det kan da ikke være så dyrt at lave denne ændring. Det er tidligere påpeget af Finn Lindermann i 2016, hvor i ville gøre noget ved det problem. Søndagsudgaven af de tre Stiftstidende er også med indstik. Hvor er så så problemet, altså ud over penge.

Ved en mærmere undersøgelse af priser på jeres avis er I de næstdyreste, set i forhold til Skive Folkeblad, Herning Folkeblad, Midtjyllands Avis og Randers Amtsavis.

Svar: Kære Erik Kongstad. Personligt ville jeg gerne helt undvære hæftningen af avisen. Det har vi jo også prøvet efter henvendelser fra læsere, der mener det samme som dig. Vi prøvede, men den storm, jeg blev udsat for af utilfredse læsere (den var vedvarende), fik mig til at skifte mening. Så vi genindførte hæftningen.

Vores trykkeri giver ikke andre muligheder - enten eller. Vi skulle ellers trykke hver del for sig og indstikke manuelt, og det ville koste mindst et par journalister jobbet. Trods alt foretrækker jeg at satse på højst mulige kvalitet på det lokale indhold i avisen.

P.S. Skive Folkenblad, Midtjyllands Avis og Herning Folkeblad har ikke noget "Danmark-tillæg" og udkommer ikke på søn- og helligdage.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Kultur

And the Oscar goes to...

Annonce
Leder For abonnenter

Journalisternes blinde øjne

Der er noget om, at vi journalister finder vores egen verden voldsomt interessant, og at når der sker sådan noget, som at Radio 24syv lukker, så går vi amok med nye historier hver eneste dag i flere måneder. Hvorimod vi kan være fuldstændig blinde over for andre faggruppers nederlag i lignende licitations-opgør. Det har specialarbejder Rasmus Bredde skrevet et meget interessant indlæg om i dagbladet Politiken. Han skriver: "Blandt os, der er i farezonen, er erfaringen, at udlicitering enten fører til dårligere kvalitet i opgaveløsningen, pres på løn og arbejdsvilkår eller begge dele." Jeg tænker, at manden har en pointe, når han også skriver, at kommunerne bruger millioner af kroner på at lave udbudsmateriale, der bliver hyret konsulenter og jurister for at sikre, at reglerne bliver overholdt, og derefter sættes et voldsomt bureaukrati i gang for at føre kontrol. Rasmus Bredde efterlyser journalister med indsigt i arbejdsmarkedet. Igen har han en pointe. Når danskerne lægger deres annoncekroner hos Google og Facebook, og folk bruger deres tid på disse sociale medier, så betyder det desværre en udvanding af den journalistiske indsats. De store mediehuse har måske halveret antallet af journalister på 10-15 år, og der er en udvikling i retning af færre specialister og flere generalister. Redaktionerne er begyndt at måle, hvor mange digitale læsere hver enkelt journalist har på de enkelte historier. Det bliver retningsgivende for, hvad man vælger at beskæftige sig med. Historier om nedslidning og lønpres hitter ikke, kan jeg godt afsløre. Derfor er jeg bekymret for Danmark. Når folks læsning begrænses til sociale medier, og når journalister på baggrund af det, som burde være et kvalitets-alternativ, begynder at løbe efter historier, som sikrer mange klik, kan journalister i værste fald gøre sig overflødige. Vi skal bruge vores målinger positivt til at sikre flere læsere til også de nødvendige historier. Kære Rasmus Bredde, jeg synes også, der er skrevet nok om Radio 24syv. Tak for påmindelsen om, hvad der også er vores opgave.